2014. július 6., vasárnap

A bűn éjszakája

Főszereplők: Lena Headey, Ethan Hawke, Rhys Wakefield, Edwin Hodge
Megjelenés éve: 2013
Műfaja: thriller
Film hossza: 85 perc









Mielőtt Luna említette volna, még nem is hallottam róla és ezzel szerintem nem vagyok egyedül. Szóval, amikor mesélt róla rögtön azt gondoltam, hogy „Ahj, egy újabb rossz horror, hagyjál már”, de miután megnéztem én is nagy rajongója lettem és beláttam, hogy bár a trailer eléggé hajaz egy horrora, nem az. Tökéletes thriller.
A film mondanivalójában, történetében, megvalósításában, a színészek alakításával egy olyan szintet hoz, amely a mai filmes világban nem megszokott. Nagyobb figyelmet is megérdemelt volna, mint amennyit kapott. Jelenleg már kétszer láttam és azt hiszem meg fogom nézni harmadjára is, hiszen bár minden nézésével egyre több hibát fedezek fel benne, még mindig nagyon élvezetes.
De kezdjük az elején, a történet:
A történet a jövőbeni Amerikában játszódik, ahol a kormány tagjai (az Új Alapító Atyák) elhatározzák, hogy a bűnözési rátát azzal csökkentik, hogy egy éjszakára (pontosan 12 órára) szabad minden nemű bűncselekmény, anélkül, hogy következményei lennének. A központban egy család áll, akik megpróbálják túlélni az éjszakát, több-kevesebb sikerrel.
 Amikor először néztem, teljesen lenyűgözött és rettegésben tartott, amelyet lévén nem horror, csak thriller kicsit indokolatlannak tartottam, de annyira valósághű volt, annyira eltudtam képzelni, hogy ez megtörténhet velünk is, hogy sikerült a frászt hoznia rám. Egy részről maga a történet és az alapelv az, amelytől kirázza az embert a hideg, de ehhez hozzá jön a színészek alakítása, amely bár néhol nem a legtökéletesebb, ennek ellenére hihetően hozzák a szerepüket.
A szereplők:
 Az apa, James Sandin, akit amúgy Ethan Hawke alakít, ezt azért akartam így kiemelni, mert az embernek sokkal inkább egy sorozatgyilkos jut róla az eszébe, nem egy családapa, mindamellett szerintem kevés érzelmet hoz a film során, de hát végül is ő a férfi, akinek meg kell védenie a családját… Összességében szerintem választhattak volna jobb színészt is erre az alakításra. Nem tudom, hogy kit kérnék fel helyette a szerepre, de biztosan egy olyan embert, akinek van valami mimikája.
Az anya, Mary Sandin, Lena Headey, csak nem ismerős a neve? Csak nem a Trónok harca ugrott be? De? Akkor jó helyen kapisgálsz. Lena a Trónok Harcában is jól szerepel, itt is jó színész, szerintem ő az egyetlen olyan karakter, aki igazi fejlődést mutat a tizenkét óra alatt (és ég mimikája is van!). Hisz az éjszaka kezdetén igazi családanya akinek egyetlen feladata, az igazi amerikai álom megtartása, ha már a férje kigürcöli a lelkét azért, hogy olyan körülmények között élhessenek amilyenben élnek. Míg a napfelkeltekor egy olyan nőt látunk viszont, aki megjárta a poklot, de képes volt élve kijönni és szétverni a családja érdekében mindenkit. (Kis segítséggel).
A gyerekek:
A lány igazi kamasz, a film alatt szinte végig megcsapkodnád egy lapáttal (kétszer, arcon, biztos ami biztos), nem tudom, hogy direkt ábrázolták ennyire hülyén vagy csak így jött ki a dolog, de szerintem furán viselkedik az egész este alatt. (Ha épp meghalt volna a barátom, egy idegen mászkálna a lakásomban és odakint egy feldühödött csoport akarna betörni, biztos apuci szoknyájához futnék- de legalábbis anyához- nem pedig elbújnék valahol a lakásban).
A fiú. Ő az igazi kis öcsi megtestesítője, aki imád barkácsolni, titkos búvóhelye van, mindenki kedvence. Ő az a karakter aki tényleg nem változik semmit, igazából ha lehetek gonosz, engem túlságosan elfoglalt a szemöldöke nézése, hiszen külön életet élt az arcán. Na, mindegy.
Ezenkívül ott van még az idegen, aki a film elején kerül a család házába és szinte semmit nem tudunk meg róla. A titokzatos karaktert jól hozza és a szerepén túl mutató jelentése van, amelyet később megpróbálok kifejteni.
A másik fontos szereplő, a feldühödött csoport vezetője, akit Rhys Wakefield játszik. Nézzetek utána a nevének mert érdemes rá figyelni. Nem csak, hogy a nyálamat csorgattam rá, mert szerintem űber szexi (az az arc csont *-*), de hihetetlen játéka van. Az ember tényleg elhiszi róla, hogy pszichopata, olyan alakítást hoz, amelyet a legnagyobb színészektől várna az ember, nem egy Ausztráliából jött idegentől, akinek még nem nagyon hallottuk a nevét (remélhetőleg ez megváltozik a jövőben). Szerintem a filmben ő visz mindent és már csak emiatt is, nagyobb figyelmet kellett volna kapnia.
Összességében:
A film elsőre nagyon jó, szerintem mindenkit lenyűgöz, másodjára már akadnak gondok vele. Hiszen gondoljuk végig, ha egy ilyen környezetben nevelném a gyerekeimet, az biztos, hogy mindenképpen megtanítom őket a fegyverhasználatra és elküldöm őket valami önvédelmi oktatásra és nem hagyom, hogy mindennemű képzés nélkül éljék át ezt az éjszakát. Még akkor is, hogy ha gazdagok vagyunk és van egy jó védelmi rendszerünk. Elvileg jó.
A mű lényeges része, maga az alaptétel, hogy tizenkét órára minden szabad. Még a gyilkosság is. Az ember elképzeli, hogy képes lenne gyilkolni? Képes lenne másokat bántani? Egyáltalán képesek lennénk egy ilyen világban élni?
Mert ezek az emberek simán embert gyilkolnak az éjszaka folyamán, majd másnap nyugodtan bemennek dolgozni, mintha nem történt volna semmi. Komolyan? Képes az ember ennyire elzülleni?  Ennyire nem hatja meg mások halála? Ennyire hidegen hagyja a gyilkossága? Hol van a 10 parancsolat? Nem kell vallásosnak lenni ahhoz, hogy belássuk a 10 parancsolat olyan etikai értéket hordozz amelynek minden korban meg kéne állnia a helyét.
Még egy kis filozofálás, amelyre Luna ébresztett rá (köszönöm), a sorok közötti olvasásra. Az éjszaka egyik lényege, ugye a felgyülemlett feszültség levezetése, a másik a társadalmi rétegek közötti különbség eltűntetése, de ezzel a lehetőséggel nem, hogy csökkentenék, hanem növelik, hiszen csak a gazdagok tudják eredményesen megvédeni magukat, a szegények csak imádkozhatnak, hogy ne vegyék észre őket. Ennek nem csak szegény és gazdag, hanem gazdag és gazdag között is jelentősége van, de a spoiler elkerülése érdekében kihagynám az elmesélését, inkább csak annyit mondanék, hogy nem mindenki a barátod aki kedves és nem mindenki az ellenséged aki rossz veled.
A másik érdekesség, amely maga a probléma is, az idegen megérkezése a házba. Nem csak, hogy hajléktalan, aki elvileg nem érdemli meg az életet, hanem még fekete is.  Az apa úgy gondolja, hogy nem ad lehetőséget a jött-mentnek, elkell fogniuk és kirakni, míg a feleség rá nem ébreszti, hogy akit épp simán hagynának, hogy megöljenek, ugyanolyan ember mint ők. Sem több, sem kevesebb. És itt jön a kissrác szerepe. Ő az, aki végig nem érti ennek az egésznek a lényegét, ő az, aki beengedi a házba az idegent és ő az, aki bújtatja. Mert egyszerűen ő még nem érzi a társadalmi szakadékot, ő nem érti, mire jó ez az egész öldöklés és, ha nagyon leegyszerűsítjük a történet végét, miatta élik túl az éjszakát.
Ilyen szempontból a családnak tanulságos ez, hiszen, nem csak összekeveredtek a társadalom legalsó rétegével, de azt is megtanulták, hogy attól, hogy valaki hajléktalan, még nem értéktelen és hogy, az, hogy valaki gazdag és előkelő helyen él, nem egyenlő azzal, hogy tisztességes, normális etikai értékekkel rendelkezik.
  
U.I:Mindenképpen nézzétek meg, szerintem a problémák ellenére nagyon jó film, érdekes téma és utána ellehet rajta filozofálgatni. Jó filmnézést!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése