Megjelenés éve: 2013
Műfaja: thriller
Film hossza: 85 perc
Mielőtt Luna említette volna, még nem is hallottam róla és ezzel szerintem nem vagyok egyedül. Szóval, amikor mesélt róla rögtön azt gondoltam, hogy „Ahj, egy újabb rossz horror, hagyjál már”, de miután megnéztem én is nagy rajongója lettem és beláttam, hogy bár a trailer eléggé hajaz egy horrora, nem az. Tökéletes thriller.
A film mondanivalójában,
történetében, megvalósításában, a színészek alakításával egy olyan szintet hoz,
amely a mai filmes világban nem megszokott. Nagyobb figyelmet is megérdemelt
volna, mint amennyit kapott. Jelenleg már kétszer láttam és azt hiszem meg
fogom nézni harmadjára is, hiszen bár minden nézésével egyre több hibát fedezek
fel benne, még mindig nagyon élvezetes.
De kezdjük az elején, a történet:
A történet a jövőbeni
Amerikában játszódik, ahol a kormány tagjai (az Új Alapító Atyák) elhatározzák,
hogy a bűnözési rátát azzal csökkentik, hogy egy éjszakára (pontosan 12 órára)
szabad minden nemű bűncselekmény, anélkül, hogy következményei lennének. A
központban egy család áll, akik megpróbálják túlélni az éjszakát, több-kevesebb
sikerrel.
Amikor először néztem, teljesen lenyűgözött és
rettegésben tartott, amelyet lévén nem horror, csak thriller kicsit
indokolatlannak tartottam, de annyira valósághű volt, annyira eltudtam
képzelni, hogy ez megtörténhet velünk is, hogy sikerült a frászt hoznia rám.
Egy részről maga a történet és az alapelv az, amelytől kirázza az embert a
hideg, de ehhez hozzá jön a színészek alakítása, amely bár néhol nem a
legtökéletesebb, ennek ellenére hihetően hozzák a szerepüket.
A szereplők:
Az apa, James Sandin, akit amúgy Ethan Hawke
alakít, ezt azért akartam így kiemelni, mert az embernek sokkal inkább egy
sorozatgyilkos jut róla az eszébe, nem egy családapa, mindamellett szerintem
kevés érzelmet hoz a film során, de hát végül is ő a férfi, akinek meg kell
védenie a családját… Összességében szerintem választhattak volna jobb színészt
is erre az alakításra. Nem tudom, hogy kit kérnék fel helyette a szerepre, de
biztosan egy olyan embert, akinek van valami mimikája.
Az anya, Mary Sandin, Lena
Headey, csak nem ismerős a neve? Csak nem a Trónok harca ugrott be? De? Akkor
jó helyen kapisgálsz. Lena a Trónok Harcában is jól szerepel, itt is jó
színész, szerintem ő az egyetlen olyan karakter, aki igazi fejlődést mutat a
tizenkét óra alatt (és ég mimikája is van!). Hisz az éjszaka kezdetén igazi
családanya akinek egyetlen feladata, az igazi amerikai álom megtartása, ha már
a férje kigürcöli a lelkét azért, hogy olyan körülmények között élhessenek amilyenben
élnek. Míg a napfelkeltekor egy olyan nőt látunk viszont, aki megjárta a
poklot, de képes volt élve kijönni és szétverni a családja érdekében mindenkit.
(Kis segítséggel).
A gyerekek:
A lány igazi kamasz, a film
alatt szinte végig megcsapkodnád egy lapáttal (kétszer, arcon, biztos ami
biztos), nem tudom, hogy direkt ábrázolták ennyire hülyén vagy csak így jött ki
a dolog, de szerintem furán viselkedik az egész este alatt. (Ha épp meghalt
volna a barátom, egy idegen mászkálna a lakásomban és odakint egy feldühödött
csoport akarna betörni, biztos apuci szoknyájához futnék- de legalábbis
anyához- nem pedig elbújnék valahol a lakásban).
A fiú. Ő az igazi kis öcsi
megtestesítője, aki imád barkácsolni, titkos búvóhelye van, mindenki kedvence.
Ő az a karakter aki tényleg nem változik semmit, igazából ha lehetek gonosz,
engem túlságosan elfoglalt a szemöldöke nézése, hiszen külön életet élt az
arcán. Na, mindegy.
Ezenkívül ott van még az
idegen, aki a film elején kerül a család házába és szinte semmit nem tudunk meg
róla. A titokzatos karaktert jól hozza és a szerepén túl mutató jelentése van,
amelyet később megpróbálok kifejteni.
A másik fontos szereplő, a
feldühödött csoport vezetője, akit Rhys Wakefield játszik. Nézzetek utána a
nevének mert érdemes rá figyelni. Nem csak, hogy a nyálamat csorgattam rá, mert
szerintem űber szexi (az az arc csont *-*), de hihetetlen játéka van. Az ember
tényleg elhiszi róla, hogy pszichopata, olyan alakítást hoz, amelyet a
legnagyobb színészektől várna az ember, nem egy Ausztráliából jött idegentől,
akinek még nem nagyon hallottuk a nevét (remélhetőleg ez megváltozik a jövőben).
Szerintem a filmben ő visz mindent és már csak emiatt is, nagyobb figyelmet
kellett volna kapnia.
Összességében:
A film elsőre nagyon jó,
szerintem mindenkit lenyűgöz, másodjára már akadnak gondok vele. Hiszen
gondoljuk végig, ha egy ilyen környezetben nevelném a gyerekeimet, az biztos,
hogy mindenképpen megtanítom őket a fegyverhasználatra és elküldöm őket valami
önvédelmi oktatásra és nem hagyom, hogy mindennemű képzés nélkül éljék át ezt
az éjszakát. Még akkor is, hogy ha gazdagok vagyunk és van egy jó védelmi
rendszerünk. Elvileg jó.
A mű lényeges része, maga az
alaptétel, hogy tizenkét órára minden szabad. Még a gyilkosság is. Az ember
elképzeli, hogy képes lenne gyilkolni? Képes lenne másokat bántani? Egyáltalán
képesek lennénk egy ilyen világban élni?
Mert ezek az emberek simán embert gyilkolnak az éjszaka folyamán, majd másnap nyugodtan bemennek dolgozni, mintha nem történt volna semmi. Komolyan? Képes az ember ennyire elzülleni? Ennyire nem hatja meg mások halála? Ennyire hidegen hagyja a gyilkossága? Hol van a 10 parancsolat? Nem kell vallásosnak lenni ahhoz, hogy belássuk a 10 parancsolat olyan etikai értéket hordozz amelynek minden korban meg kéne állnia a helyét.
Mert ezek az emberek simán embert gyilkolnak az éjszaka folyamán, majd másnap nyugodtan bemennek dolgozni, mintha nem történt volna semmi. Komolyan? Képes az ember ennyire elzülleni? Ennyire nem hatja meg mások halála? Ennyire hidegen hagyja a gyilkossága? Hol van a 10 parancsolat? Nem kell vallásosnak lenni ahhoz, hogy belássuk a 10 parancsolat olyan etikai értéket hordozz amelynek minden korban meg kéne állnia a helyét.
Még egy kis filozofálás,
amelyre Luna ébresztett rá (köszönöm), a sorok közötti olvasásra. Az éjszaka
egyik lényege, ugye a felgyülemlett feszültség levezetése, a másik a társadalmi
rétegek közötti különbség eltűntetése, de ezzel a lehetőséggel nem, hogy
csökkentenék, hanem növelik, hiszen csak a gazdagok tudják eredményesen
megvédeni magukat, a szegények csak imádkozhatnak, hogy ne vegyék észre őket.
Ennek nem csak szegény és gazdag, hanem gazdag és gazdag között is jelentősége
van, de a spoiler elkerülése érdekében kihagynám az elmesélését, inkább csak
annyit mondanék, hogy nem mindenki a barátod aki kedves és nem mindenki az
ellenséged aki rossz veled.

Ilyen szempontból a családnak
tanulságos ez, hiszen, nem csak összekeveredtek a társadalom legalsó rétegével,
de azt is megtanulták, hogy attól, hogy valaki hajléktalan, még nem értéktelen
és hogy, az, hogy valaki gazdag és előkelő helyen él, nem egyenlő azzal, hogy
tisztességes, normális etikai értékekkel rendelkezik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése